fotografia d'Andrew Polushkin |
Estrenada el 3 de Novembre del 2012
Teatre de Salt
Festival Temporada Alta Girona /Salt
Per
segona vegada consecutiva, la Zaranda estrena la seva creació al
Festival Temporada Alta. El 2010 hi presentava Nadie lo quiere
creer. La patria de los espectros, una visió de la mort i de les
misèries humanes plena d'humor però també de colpidora
profunditat. Al capdavall, sainet espectral.
El 2012 va estrenar al Temporada Alta El Régimen del Pienso. El títol mateix ja ve carregat de
múltiples ressonàncies. Sense deixar de banda els elements
tragicòmics que caracteritzen la companyia, aquest és un treball
dur, negre i descarnat que aborda sense concessions la visió del món
com a simulacre. Una obra dramatúrgicament complexa que representa
un gran pas endavant en la trajectòria poètica i conceptual de la
Zaranda.
foto Víctor Iglesias
Els
dimonis van sortir de l'home
i
es van ficar dins els porcs.
Aleshores
el ramat es va precipitar
des
de dalt del penyal al llac, on es van ofegar.
Lluc
(8,33)
Home
jaurà amb Porc en desordre.
Pestilent
tuf recorrerà el regne.
Nostradamus,
Centúria
XXI
(quarteta IV)
La
burocràcia és un mal,
i
és un mal per essència metafísic.
Gabriel
Marcel,
Les
Hommes contre l'humain
(1951)
foto Víctor Iglesias
Tot
apunta cap al factor nutricional com a causa de l'epidèmia. Uns
sostenen que es deu a l'engreix ràpid, a l'excés de pinso, altres
al mal repartiment de l'aliment.
Les
teories veterinàries enfronten però no frenen l'índex de mortaldat
a les corts… S'inicia una simulació mediambiental per
clarificar-ne les causes.
La
indústria porcina comença a rebre'n les conseqüències, el
personal és eliminat segons els índex de rendiment. La lluita pel
lloc de feina, amb l'únic horitzó d'un horari rutinari i buit,
sense altra esperança que la d'una mort indolora, fa que les vides
del porc i de l'home es creuïn, es confonguin.
Documents
veterinaris de control de qualitat o historials mèdics, expedients
per triplicat que certifiquen la defunció o constaten les baixes.
Papers en el son etern dels fitxers. La vida resumida en les poques
dades i dates d'una necròpsia.
Arxius,
necròpsies, el simulacre d'existència que representem, en la qual
els artistes són forenses o els forenses simulen ser artistes, mers
buròcrates tramitant el no-res oficial, científic o financer, poca
cosa, el valor que fixa la venda.
foto Víctor Iglesias
El nostre caràcter es conserva tan intacte
com la nostra ruïna.
Mariano José de Larra, Vuelva usted mañana (1833)
Els
porcs s'amunteguen en els compartiments metàl.lics de les corts,
connectats amb cables d'irrigació i inseminació.
Els
oficinistes estan submergits sota muntanyes d'arxius, subsisteixen
dia a dia entre embolics de cables, llums flexibles, telèfons...
cordons umbilicals de la burocràcia. Gris de gavardina, gris de
moqueta descolorida, gris de destins.
En
una cambra d'hospital, l'empleat despatxat debat la seva minvada vida
entre cabdells de cables de bosses de sèrum i el gota a gota.
Destins
grisos que podrien ser els de qualsevol que progressivament fos
desterrat del contacte amb la seva propia interioritat. Al capdavall,
un ésser val allò que és capaç de rendir. El desenvolupament de
la tècnica ha anat aïllant els individus per categories de
rendiment. Fins a quedar reduïts a una mera funció.
De
la servitud a l'enviliment, pels mecanismes que asseguren el
sosteniment material a penes sostenible, incapaços de concebre la
vida. La pròpia mort sostreta del seu misteri es converteix en mera
defunció estadística.
Un
laberint on els uns desconfien dels altres, tots són sospitosos i
ningú vol ser assenyalat. Pero cal un boc expiatori, al qual no li
faltarà un company solidaria que pretendrà elevar la seva fonda i
trista desgràcia a tosc poema èpic, una afiligranada epopeia del
seu destí dolorosament real.
foto Víctor Iglesias
El nostre caràcter es conserva tan intacte
com la nostra ruïna.
Mariano José de Larra, Vuelva usted mañana (1833)
Nessun commento:
Posta un commento